הטיעון הטלאולוגי מתייחס להוכחת קיומו והימצאותו של אלוהים דרך בריאת העולם; כלומר:
העולם נברא יש מאין על ידי בורא שהוא אלוהים.
הוכחה: לכל דבר שקיים יש בורא, כך גם לעולם יש בורא. לדוגמא: את השולחן יצר נגר. את השעון יצר שען. ואת העולם יצר הבורא שהוא אלוהים.
הפרכה:
בניגוד לשולחן ולשעון שהאדם יודע בוודאות כי הם לא היו קיימים מאז ומעולם, וממילא נוצרת השאלה מי ברא אותם... בניגוד לכך אין דרך להוכיח כי היה זמן שבו העולם לא היה קיים.
אין דרך להוכיח שהיקום / העולם / כדור הארץ נברא, וממילא אין צורך בבורא, וממילא אין צורך באלוהים.
השאלה מי ברא את העולם, מבוססת על הנחת יסוד שגויה, והיא שהעולם בכלל נברא. יתכן והעולם מעולם לא נברא אלא הוא קיים מאז ומעולם.
שאלה: האם יתכן שישות כלשהי תהייה קיימת מאז ומעולם (קיום נצחי) ?
תשובה: כן, תתכן אפשרות שישות תהיה קיימת לנצח. אין דרך להוכיח שאין אפשרות שישות תהיה קיימת לנצח. וכל שכן שגם לפי ההסבר של בריאת העולם על ידי אלוהים, גם בו הטיעון אומר שאלוהים קיומו הוא נצחי.
בקיצור: קיימת האפשרות לומר שהעולם לא נברא מעולם, אלא הוא קדמון והוא קיים מאז ומעולם.
נקודה נוספת:
גם השען וגם הנגר *לא* יצרו את השעון יש מאין, אלא רק שינו צורה אחת של יש לצורה אחרת של יש.
ולכן, אולי ניתן לומר כי אלוהים ברא את העולם "יש" מ"יש", אך לא הגיוני כי הבריאה היא יש מאין מוחלט.
ז"א לא ניתן להוכיח כי ה"יש" אינו קדמון ונצחי.
נקודה נוספת:
קיומו של השולחן אינו תלוי בקיומו של הנגר, וקיומו של השעון אינו תלוי בקיומו של השען.
האם גם קיומו של העולם אינו תלוי בקיומו של הבורא באותה המידה? דהיינו האם יתכן כי אפשרי שיתקיים העולם ללא הבורא, כשם שאפשרי הדבר שיתקיים השולחן גם ללא הנגר וכולי?
מתוך האתר של אליעד כהן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה